filtru
Înapoi

Impozite și taxe la vânzare-cumpărare imobil - apartament (2019)

Impozite și taxe vânzare-cumpărare imobil - apartament (2019)

Ce taxe și impozite sunt necesare a fi achitate în urma încheierii tranzacției de vânzare-cumpărare în anul 2019?

În acest articol vom oferi informație utilă și comprehensivă despre impozitele și cheltuielile pe care le are atât vânzătorul cât și cumpărătorul unui bun imobil (apartament, casă etc.).

Ce impozite trebuie să achite vânzătorul?

impozite-vanzator-imobil

În urma tranzacției, vânzătorul trebuie să achite impozitul pe venitul impozabil sau creșterea de capital.

Venitul impozabil sau creşterea de capital reprezintă diferenţa dintre suma cu care este vândut imobilul şi baza valorică a acestuia (ceea ce s-a cheltuit pentru procurarea proprietății).

 

Formula Venitului Impozabil

Prețul de vânzare a imobilului - prețul de procurare anterioară = Venitul Impozabil (Creșterea de capital)

Exemplu:

300 000 MDL - 200 000 MDL = 100 000 MDL

 

Formula Impozitului pe Venit

Venitul Impozabil /5 x 12% = Impozitul pe venit

Exemplu:

100 000 MDL /5 x 12% = 2 400 MDL

 

Deci, la vanzarea unui imobil cu suma de 300 000 MDL și care are o creștere de capital de 100 000 MDL trebuie să achite un impozit pe venit de 2400 MDL.

Scutiri de la impozit pentru persoanele fizice

impozit-scutire-vanzare-imobil

În conformitate cu art.5 p.46) din Codul Fiscal al Republicii Moldova, persoanele fizice sunt scutite de a achita impozit pe locuința principală, care îndeplinește ambele condiții:

  • este deținută de contribuabil timp de cel puțin 3 ani;
  • reprezintă locul de reședință / ședere al contribuabilului în ultimii trei ani înainte de înstrăinarea imobilului.

Dacă imobilul înstrăinat este obținut prin contract de donație de la rudele de gradul I și acesta reprezintă locuința de bază, confirmată prin înregistrarea vizei de reședință, atunci vânzătorul este scutit de achitarea impozitului pe venit.

Legislația în vigoare de asemenea prevede expres că în cazul locuinței de bază, se permite reducerea a câte 10 mii de lei pentru fiecare an în care s-a locuit în activul neevaluat, iar dacă a fost evaluat, se iau datele ultimei evaluări de la Cadastru.

Ce taxe și cheltuieli suportă cumpărătorul?

taxe-notariale-cumparator

La cumpărarea unui apartament sau casă, cumpărătorul, pe lângă prețul imobilului, este obligat să achite taxa de stat pentru transferul dreptului de proprietate cât și onorariul pentru serviciile notariale la autentificarea contractului de vânzare-cumpărare.

1. Costul serviciilor notariale

Persoanele fizice trebuie să achite servicii notariale în proporție de 0,1% din valoarea tranzacţiei, pentru autentificarea tranzacţiilor evaluabile cu bunurile imobile.

  • de până la 20.000 lei = 1,3%, dar nu mai puţin de 180 de lei
  • 20.001 – 50.000 lei = 1,0%
  • 50.001 – 100.000 lei = 0,9%
  • 100.001 – 200.000 lei = 0,8%
  • 200.001 – 400.000 lei = 0,6%
  • 400.001  – 600.000 lei = 0,5%
  • 600.001 – 800.000 lei = 0,3%
  • 800.001 – 1.000.000 lei = 0,2%
  • de la 1.000.001 lei = 0,1%

Persoanele juridice, pentru autentificarea tranzacţiei evaluabile cu bunurile imobile, trebuie să achite serviciile notariale aplicând următoarele coeficiente:

  • < 800.000 lei = 0,5%
  • 800.001 – 1.000.000 lei = 0,2%
  • de la 1.000.001  lei = 0,1%

Cuantumul minim al plăţii pentru autentificarea tranzacţiilor evaluabile cu bunurile imobile constituie 120 de lei.

1.1 Costul serviciilor notariale în cadrul Programului „Prima casă”

Cuantumul plăţii pentru autentificarea contractelor de vînzare-cumpărare a locuințelor în cadrul Programului de stat „Prima casă”, precum și pentru autentificarea contractelor de ipotecă în cadrul acestui program, se stabileşte în proporţie de 0,1% din valoarea tranzacţiei.

2. Taxa de stat

Cumpărătorul, pentru transferul dreptului de proprietate privată asupra apartamentelor, caselor de locuit, garajelor etc., în baza contractelor autentificate notarial trebuie să achite taxa de stat în valoare de 0,5% din preţul contractului, dar nu mai puţin decât valoarea indicată în registrul bunurilor imobile.

3. Taxa pentru operarea modificărilor în cadrul Registrului Bunurilor Imobile

Cumpărătorul, de asemenea, trebuie să achite taxa pentru operarea modificărilor în cadrul Registrului Bunurilor Imobile (CADASTRU), pentru înscrierea dreptului de proprietate. Costul serviciului diferă în funcție de numărul de zile (urgență sau în regim normal) în care se eliberează actul și localitatea în care este amplasat bunul.

Ai nevoie de servicii imobiliare profesioniste?

Vino pentru o consultație gratuită cu privire la impozitul pe creșterea de capital la sediul companiei Acces Imobil, mun. Chișinău, bd. Grigore Vieru 12/1. Sună acum 078 888 900!

Vezi care sunt actele pentru vanzare-cumparare imobil.

Distribuie

Articole similare

Apartamente în rate pentru persoanele care lucrează peste hotare
4 Februarie 2019
Apartamente în rate pentru persoanele care lucrează peste hotare
Lucrezi peste hotare? Ai acumulat o sumă de bani și vrei să cumperi un apartament în rate în Chișinău? În acest articol vei găsi informație utilă despre posibilitățile de a procura o locuință în rate dacă unul dintre soți sau ambii lucrează peste hotare.